Continu bereikbaar zijn: waarom je dit wilt voorkomen
Sinds we meer thuiswerken, is de grens tussen werk en privé nog verder vervaagd. Hierdoor is het ook niet altijd duidelijk wat er van werknemers wordt verwacht rondom hun bereikbaarheid. Nog even een appje beantwoorden ’s avonds of in het weekend: wat betekent dit voor ons welzijn?
Ulrika Leons vertelt in NRC: “Het meer en vaker bereikbaar zijn van werknemers ingegeven wordt door angst en gemis aan verbinding. Werknemers zijn bijvoorbeeld bang dat ze niet hard genoeg werken en willen profileren dat ze bereikbaar zijn. Ze hebben het gevoel dat ze zich meer moeten bewijzen.”
Hoewel het meestal niet de werkgever is die deze bereikbaarheid oplegt, kan hij volgens Léons wel een rol spelen bij het verhelpen van die druk. Haar advies is om expliciete afspraken te maken over bereikbaarheid met medewerkers. En om mensen aan te moedigen om na werktijd even hun apparaten los te laten. Richting werknemers zou de boodschap moeten zijn: zet je werktelefoon wat vaker uit. „Daarmee legitimeer je als werkgever dat iemand ’s avonds niet met werk bezig is.”